Bol kosti i mekih tkiva oko zuba

. / Bol kosti i mekih tkiva oko zuba

bol zuba

PERIAPIKALNA BOL - vodi poreklo od upale tkiva koja okružuju vrh korena zuba.

Uzrok periapikalnih lezija:
mikroorganizmi i njihovi toksini (koji su i doveli do odumiranja pulpe), prodiru kroz koren zuba u prostor oko vrha korena zuba (periapikalni prostor) i dovode do nastajanja hronične ili akutne upale. Koja vrsta upalnog procesa će nastati zavisi od količine bakterija i stanja organizma.

Simptomi akutne upale su različiti u različitim stadijumima bolesti.

U prvom stadijumu zub deluje izduženije od ostalih i relativno je osetljiv na dodir i prilikom žvakanja.
U drugom stadijumu bolovi su znatno izraženiji: spontani, trajni, u vidu kljucanja,  šire se prema uhu, oku i slepoočnici. Zub je vidno rasklaćen i istisnut iznad nivoa ostalih zuba.
U trećem stadijumu bolovi postaju skoro nepodnošljivi, opšte stanje pacijenta može biti narušeno. U predelu vrha korena zuba zapaža se ispupčenje i intenzino crvenilo sluzokože.
U četvrtom stadijumu bolesti gnoj se izliva u meka tkiva, nastaje izražen otok tog predela a bolovi se stišavaju.

Simptomi hronične upale su oskudni i promene se obično slučajno otkrivaju (na rendgen snimku).
Pod izvesnim okolnostima hronična upala može preći u akutnu.

Terapija ovog oboljenja svodi se na:

1. eliminaciju gnoja ( kroz zub, kroz meka tkiva ili ranu ukoliko je neophodno vađenje zuba)
  2. endodontsku i/ili hiruršku terapiju
  3. primenu antibiotika isključivo po odluci lekara

Samopomoć: veoma je bitno stavljati hladne obloge na otečeno područije što će ublažiti bolove i usporiti širenje gnoja kroz tkiva. Izbegavati toplu hranu i napitke, boravak u jako zagrejanim prostorijama kao i spavanje na oboleloj strani.

II PARODONCIJUMSKA BOL

Uzroci:
a.    traumatizacija tkiva stranim telom (uklješteni ostaci hrane, loše urađene krunice, plombe...),
b.    aktivacija parodontalnog džepa (nestajanje kosti oko zuba)
c.    otežano nicanje umnjaka.
             Simptomi akutne upale - intenzivan bol, pulsirajućeg tipa. Zub može biti rasklaćen, osetljiv na pritisak.
             Simptomi hronične upale - veoma oskudni, ponekad postoji slab, tup bol koji zrači duboko u vilicu.
             Terapija se sprovodi kroz
                  1. zamenu neadekvatnih nadoknada i plombi,
                  2. evakuaciju gnojnog sadržaja iz parodontalnog džepa
                  3. eventualnu antibiotsku terapiju.

III REFLEKTOVANA BOL

Pod ovim pojmom podrazumeva se bol koja potiče iz drugih struktura a kao jedan od simptoma daje i bol zuba.
Najčešći uzrok reflektovane boli je zapaljenje maksilarnog sinusa, kada nastaje bol u predelu gornjih molara čiji su korenovi u bliskom odnosu sa ovim sinusom.

Ovim tekstom pokušali smo vam približiti odnos jačine bola i težine oboljenja, koji svakako postoji. Ono što bi vam iskreno savetovali je da redovnim kontrolama kod svog stomatologa rešite probleme u ranim fazama i time izbegnete bolna stanja i komplikacije.

Potreban Vam je pregled?